zaterdag 16 juni 2012

Tips om beter te slapen.

Als je niet kunt slapen is dit erg vervelend. Het is frustrerend en daarnaast ben je de volgende dag erg moe aangezien je wekker gewoon op normale tijd afgaat. Hier tips om wél goed te kunnen slapen:

- Slaap op vaste tijden. Door een bepaald slaapritme aan te nemen weet je lichaam wanneer jij gaat (proberen te) slapen, en zorgt ze er dus voor dat je dan moe bent en kan slapen. Slaap dus ook niet te lang uit als je vrij bent; als je tot 12:00 uur blijft uitslapen terwijl je normaal om 07:00 uur opstaat, is het ook niet zo raar dat je s’avonds niet snel in slaap valt.
- Ga pas naar bed als je écht moe bent. Als je niet moe bent, waarom zou je dan in je bed gaan liggen? Wacht gewoon rustig op de bank totdat je moe bent, en ga dan pas naar bed.

- Doe geen dutjes overdag.
Ookal ben je moe, ga overdag niet een klein dutje doen. Hierdoor kan je s’avonds minder snel in slaap vallen.

- Slaap in een zo donker mogelijke kamer. Probeer te zorgen dat er zo weinig mogelijk licht in je slaapkamer valt. Er schijnt zelfs dat het licht wat een digitale wekker uitstraalt al té veel is…

- Slaap genoeg. Als je in de loop van de dag moeite krijgt je ogen open te houden, heb je waarschijnlijk té weinig slaap gehad. Slaap het liefst rond de 7 tot 9 uur.

- Géén cafeïne voordat je gaat slapen. Cafeïne is een stof die je hersenen, je hartslag en je ademhaling opwekt, waardoor je wakkerder en drukker wordt. Zorg dus dat je géén cafeïne in de vijf uur voordat je gaat slapen drinkt.

- Zorg dat er weinig of liever geen elektrische apparaten in je slaapkamer staan. Bijna alle elektrische apparaten zenden straling uit, die je hersens kunnen verstoren. Laat computers en telefoons dus lekker buiten je slaapkamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen